Frågor & Svar

Fråga 1: Jag har inget intresse av att trimma utan vill bara renovera motorn. Är den här filmen någonting för mig då?

Fråga 2: Finns den här filmen bara på DVD eller går det att få den på VHS också?

Fråga 3: Interaktiva guider på DVD-menyn, vad är det för något?

Fråga 4: Jag funderar på att skaffa mig en amerikanare men är lite osäker. Kan den här filmen hjälpa mig med det?

Fråga 5: Vad är det för motor ni bygger i filmen?

Fråga 6: Vad är det viktigaste inom motortrimning, räcker det med att bara byta ut insug och förgasare?

Fråga 7: Hur mycket kostar det att renovera en V8 eller är det billigare att köpa en ny?

Fråga 8: På vilken nivå går ni igenom trimningen?

Fråga 9: Jag funderar på att trimma min motor, finns det några bra KIT man kan köpa?

Fråga 10: Hur svårt är det att ge sig på ett motorbygge, kan alla lära sig det?

Fråga 11: En del menar att finjustering är nyckeln till power, hur viktigt är det egentligen?

Fråga 12: Vad behöver jag utöver den filmen för att bygga en prestanda-V8?

Fråga 13: Finns det några andra kostnader än för själva motordelarna jag borde förvänta mig?

Fråga 14: Hur mycket det kostar att trimma en motor finns det många synpunkter på, vad är sant och hur bör jag resonera?

Fråga 15: Hur utförligt är kapitlet om förgasare, jag har nämligen en Holley som krånglar?

Fråga 16: Motorns flödesprocess och mekaniska förhållanden, är det verkligen viktiga saker?

Fråga 17: Hållbarhet, hög effekt, lågt servicebehov och budget låter som motsatta saker, kan de verkligen samverka?

Fråga 18: Om jag trimmar motorn ordentligt, måste jag även förstärka bilen då?

Fråga 19: Jag är en nybörjare och gillar USA-bilar, skulle jag verkligen jag kunna justera en krånglande motor själv?

Fråga 20: Hur viktigt är avgassystemet i ett prestanda bygge?

Fråga 21: Det är väl ingen hembränd DVD va?

Fråga 22: Det finns rätt många synpunkter på syntetisk- och mineralolja. Är det någonting ni går igenom?

Fråga 23: Kan det inte bli problem med besiktningen om man trimmar en motor?

Fråga 1:

Jag har inget intresse av att trimma utan vill bara renovera motorn. Är den här filmen något för mig då?

Svar:

Absolut! Den här filmen guidar dig igenom hela bygget steg för steg samtidigt som du får du reda på allting du behöver veta. Vi går igenom motorns funktion, demontering, inspektion, motorverkstaden, montering, justeringar, start och inkörning. Utöver det får du reda på allting du behöver för att genomföra arbetet själv.

Fråga 2:

Finns den här filmen bara på DVD eller går det att få den på VHS också?

Svar:

Tyvärr finns den bara på DVD eftersom VHS inte stödjer interaktiva guider. Utöver det har DVD mycket högre upplösning och bättre ljudåtergivning än VHS. Men å andra sidan finns det billiga DVD-spelare nu för tiden.

 

 

Svar:

Fråga 3:

Interaktiva guider på DVD-menyn, vad är det för något?

Svar:

På den här DVD finns två interaktiva guider: den ena är en komplett verktygsguide som listar alla verktyg du behöver för att lyckas med bilder och beskrivningar. Den andra är en ordlista med motortermer och förklaringar. Du klättrar runt i guiderna med fjärrkontrollen.

Fråga 4:

Jag funderar på att skaffa mig en amerikanare men är lite osäker. Kan den här filmen hjälpa mig med det?

Svar:

Den här filmen hjälper dig inte att köpa en bil. Men om du däremot tycker att det är roligt att mecka kan du istället satsa på att hitta en bilkaross i fint skick, eftersom vi hjälper dig med motorn. 

 

Fråga 5:

Vad är det för motor ni bygger i filmen?

Svar:

Projektmotorn i filmen är en Chevrolet 350 Smallblock som vi strokar till 383 kubiktum (6,3 liter) och hänger på massor med bra och smarta saker. Den är en av Världens mest serieproducerade förbränningsmotorer. Om du har en annan motortyp är vi säkra på att efter du har sett filmen och tar tag i ditt motorbygge, så kommer allting att falla sig på plats naturligt. Det förekommer dock små skillnader som tas upp, men i det stora hela bygger de amerikanska V8:orna på samma utformning.

 

Fråga 6:

Vad är det viktigaste inom motortrimning, räcker det med att bara byta ut insug och förgasare?

Svar:

Den stora frågan inom effektuttag är vilket resultat som eftersträvas. Dvs är du ute efter att höja effekten 10 Hkr eller 300? Med hjälp av den här filmen får du lära dig hur allting i motorn samverkar och hur du bör resonera. Men för att svara rakt på din fråga: Det beror självklart på hur motorn ser ut i övrigt och vad du har tänkt byta dem mot. Att enbart sätta på ett större insug och förgasare ger troligen inte någon jättestor skillnad mer än högre bensinförbrukning.

 

Fråga 7:

Hur mycket kostar det att renovera en V8 eller är det billigare att köpa en ny?

Svar:

På senare tid har det blivit betydligt billigare att köpa nya motorer än tidigare, men det kan aldrig bli billigare än att renovera själv. Du kan t ex få en halvfärdig standardutrustad motor för c:a 15.000 - 20.000 kr, som du sen får komplettera med det som saknas från din motor. Exemplet nedan är en “GM Performance parts Crate” 350 cui, 260 Hkr. På den här saknas: Insug, förgasare el. EFI, vattenpump, fördelare, tändstift, tändkablar, svängningsdämpare, svänghjul och luftfilter. Om delarna från din motor är i bra skick kan du återanvända dem. Resultatet i det här fallet blir en återställd standardmotor som kommer att fungera i tusentals mil.                                                                                  GMperfpartsblock1 

Om du är ute efter ett ännu billigare alternativ kan du renovera din egen motor med ett renoverings-KIT som innehåller allt du behöver. Kostnad: mellan 1000-6000 kr beroende på vad det består av. Ett normalt renoverings-KIT med bra kvalitet ligger runt 3000 kr och då får du nya kolvar, ringar, alla packningar, vevaxellager, kamaxellager, vevstakslager, oljepump, fryspluggar och monteringsolja - var observant på innehållet. Utöver det bör du räkna med att blocket behöver borras och möjligen en slipning av vevaxeln hos motorverkstaden. Räkna med 2500-6000 kr för det arbetet.

Gör du jobbet själv är det även smart att blueprinta maskinen samtidigt. Vi går igenom vad det innebär i filmen.

När det handlar om motorrenovering i kombination med trimning rekommenderar vi att du genomför hela bygget från topp till tå. En stor del av trimmningen handlar om mekanisk effektivitet och eliminering av svaga länkar.

 

Fråga 8:

På vilken nivå går ni igenom trimningen?

Svar:

Om vi delar upp motortrimning i 5 nivåer från relativt enkelt och billigt till mycket svårt och dyrt, så är den här filmen fokuserad på nivå 3 enligt punkterna nedan, med lite överhäng åt racing. Det är väldigt många som tror att de behärskar den här nivån än vad som i själva verket gör det.

1. Original

2. Performance

3. High performance

4. Racing

5. Kompromisslös dragracing

 

Fråga 9:

Jag funderar på att trimma min V8, finns det några bra KIT man kan köpa?

Svar:

Det finns en hel del bra trimnings-KIT där jobbet med att sätta ihop bra saker redan är gjort. Däremot är det få som är helt kompletta. Ett bra exempel är Edelbrocks RPM 420 Hkr KIT till Chevrolet 350 Smallblock. Om du verkligen vill få ut riktiga 420 Hkr behöver du även ett avpassat avgassystem, ett bättre tändsystem, en bättre bensinpump, en bra kylare och ett bra luftfilter. Andra saker du bör ha är härdade stötstänger och rullvipparmar. En bra sak att göra samtidigt är att fräscha upp motorn med ett renoverings-KIT.

Om du är ute efter ordentlig power, lång hållbarhet, lågt servicebehov till en rimlig budget kan du även bygga motorn i filmen. Receptet finns på DVD-menyn, och den går kan vi lova.

 

Fråga 10:

Hur svårt är det att ge sig på ett motorbygge, kan alla lära sig det?

Svar:

Enligt oss i “Mecka Själv” klarar alla som är intresserade av det. Följ vår steg-för-steg-metod och du kommer att överträffa dig själv med råge.

 

Fråga 11:

En del menar att finjustering är nyckeln till power, hur viktigt är det egentligen?

Svar:

Det är så sant som det är sagt! Att sätta ihop en motor är steg 1, att justera den är steg 2, att köra ifrån de flesta är steg 3. Och inget steg bör undvikas. Justera motorn bör inte förbises även om den kommer att fungera bra ändå. Räkna med att 20 % av effekten gömmer sig i inställningarna.

 

Fråga 12:

Vad behöver jag utöver den filmen för att bygga en prestanda-V8?

Svar:

Vi antar att du menar information och inte verktyg. Oavsett vilken motortyp du bygger bör du ha en motormanual. Den här filmen är en lärande guide och innehåller inte mått och längder på alla amerikanska motordelar. Bygger du däremot en Chevy smallblock kan du sätta ihop en exakt kopia av vårt gatmonster.

 

Fråga 13:

Finns det några andra kostnader än för själva motordelarna jag borde förvänta mig?

Svar:

Ja, vi kallar dom för slumpkostnader och det sådana som man inte tänkte på förrän de dyker upp. Det är kostnader för saker som extra motorolja och filter till bytet efter inkörningen av kamaxeln, felköp, fraktkostnader, motorverkstaden, ett och annat verktyg som behövs, motorlack, rengöringsmedel, slangar & slangklämmor, diverse packningsmassor & tätningsmaterial, trasor & papper, skyddshandskar, oplanerade utgifter etc. 

 

Fråga 14:

Hur mycket det kostar att trimma en motor verkar det finns många synpunkter på, vad är sant och hur bör jag resonera?

Svar:

När det handlar om motortrimning och kostnader i praktiken brukar det tendera att dra iväg lite mer än vad som var tänkt från början. Slumpkostnaderna hjälper även till här. Hur mycket det kostar avgörs av effektuttaget och delarnas kvalitet. Vissa delar är betydligt dyrare och bättre än andra och så här kan du se på det:

Delarnas pris avgörs ofta av kvalitet och det finns många som bygger high performance maskiner med delar som inte håller måttet. Det medför att motorerna inte håller lika bra, men blir billigare. Tvärtomgänget bygger prestandamaskiner med delar som är avsedda för riktig racing, vilket medför att de garanterat håller men blir dyrare.

Vårt synsätt är att anpassa delarna efter motorapplikationen. Om du t ex bygger en maskin som ger ett högt vridmoment tidigt och lämnar en toppeffekt på 500 Hkr redan vid 5500-6000 varv. Då behöver du inte ha smidda kolvar utan klarar dig fint med Hypereutectics-kolvar. Bygger du en maskin med samma effektkurva men som endast ger 375 Hkr, ja då klarar du dig fint med standardkolvar.

 

Fråga 15:

Hur utförligt är kapitlet om förgasare, jag har nämligen en som krånglar?

Svar:

Vi går igenom förgasarens funktion och olika typer. Vi demonterar en Holley 750 Vakuum med el-choke typ 4160 och bygger om den till typ 4150. Vi tittar även på hur alla delar samverkar och vilka symptom som tillhör olika funktioner. Har du en Holley eller Demon och undrar hur man justerar den så är den här filmen den bästa hjälpen.  

 

Fråga 16:

Motorns flöden och mekaniska förhållanden, är det verkligen viktiga saker?

Svar:

Ja, det är viktiga saker eftersom det är de som skapar resultatet - dvs effekt och hållbarhet. Hur det här fungerar och hur du bör resonera går vi igenom mycket utförligt och om det här är helt nytt för dig, bli inte orolig. Det här är en film som du kan se om tills det sitter.    

 

Fråga 17:

Hållbarhet, hög effekt, lågt servicebehov och budget låter som motsatta saker, kan de verkligen samverka?

Svar:

Ja, det kan de absolut! titta på moderna högpresterande sportbilar, de både håller, går bra, har ett hyggligt lågt servicebehov men är tyvärr ofta dyra. Om du däremot bygger en Amerikansk V8 själv kan du även lägga till budget eftersom de är betydligt billigare. Motorn i filmen har ett effektuttag på 450+ Hkr och kostar mindre än att bara försäkra en Ferrari.

 

Fråga 18:

Om jag trimmar motorn ordentligt, måste jag även förstärka bilen då?

Svar:

Det beror på hur mycket effekt den lämnar och vilken typ av bil du har. Generellt kan man säga att om du har en äldre bil med mycket power så är det ett antal saker som bör ses över och/eller kompletteras. Det brukar vara saker som växellådan, kopplingen, bromsar, motorfästen, säkerhetsbälten, skaffa en kardanring, upphängningar, se över bakaxeln etc. Det är individuellt vad du behöver göra. Tyvärr är det ingenting vi går igenom i den här filmen. Är du dock bara ute efter att få bilen att piggna till lite med 50-100 Hkr till, behöver du troligen inte göra någonting alls.

 

Fråga 19:

Jag är en nybörjare och gillar USA-bilar, skulle jag verkligen jag kunna justera en strulande motor själv? Jag är rädd för att köpa något som bara krånglar.

Svar:

Med hjälp av den här filmen blir du kunnig i hur allting fungerar och med den kunskapen kommer du att förstå hur en motor samverkar. Det är den största nyckeln till att lyckas. 

 

Fråga 20:

Allvarligt, hur viktigt är avgassystemet i ett prestanda bygge?

Svar:

Man kan säga att en motor fungerar som en pump, dvs att det som kommer in däruppe ska ut därnere. Om du bygger en genomtänkt prestandamaskin och behåller originalavgassystemet så kommer motorn aldrig ge optimal prestanda. Se fråga 9. Om du installerar ett 420 Hkr KIT och gör allt som är nödvändigt utom avgassystemet så kan du dra av 60-100 Hkr direkt.   

 

Fråga 21:

Det är väl ingen hembränd DVD va?

Svar:

Nej.   

 

Fråga 22:

Det finns rätt många synpunkter på oljor och kvaliteter. Är det någonting ni går igenom?

Svar:

Ja, vi går igenom hel del om motorolja och jämför även syntetisk och mineralbaserade oljor. Det finns en hel del bra tips om det.   

 

Fråga 23:

Kan det inte bli problem med besiktningen om man trimmar motorn?

Svar:

Det där är upp till var och ens eget samvete. Det brukar inte vara några större problem med entusiastbilar eftersom de kan låta rätt mycket ändå. Tänk på att avgaskraven och reglerna för katalysator skiljer sig mellan olika år. Alla bilar fram till och med 1975 är t ex helt befriade från miljökrav.